Nieuws

Puzzelen met 118 woningen in Bredase spoorzone november 5, 2018

Eefje Rikhof
Architect - partner

De eerste aanblik op een stad vanuit de trein is vaak wat troosteloos. Saaie achterkanten van gebouwen, industrie of braakliggend terrein. Maar niet in Breda: Rothuizen werkt aan een appartementencomplex vlak naast het Bredase station, waar een groen coulissenlandschap de blikvanger wordt vanaf het spoor.

“Het coulissenlandschap was een strikte eis die al vastlag in het masterplan voor de hele spoorzone”, vertelt project-architect Eefje Rikhof. “Er moest een groene lobby komen die kwaliteit zou toevoegen aan de stad.” En aan de 118 woningen die het project telt. “Eigenlijk zouden er kantoren komen, maar dat is niet meer realistisch. Er is veel meer behoefte aan woningen. Ook komt er een supermarkt, die voorheen ook al op deze plek zat, en een parkeergarage.”

 

Geluidsluwe buitenruimte

De gelaagdheid bestaat vooral uit bomen en grassen, die daarmee een natuurlijke afscherming van het spoor vormen. Rikhof: “Het plan heeft er veel kwaliteit door gekregen. De lijnen uit het coulissenlandschap hebben we doorgetrokken in het gebouw door middel van  de vertanding van de gevel. De gevel is bovendien geluidwerend, zodat men vanuit de woning en het terras op het zuiden ontspannen de treinen voorbij kan zien rijden.

We zijn trots op het resultaat en de opdrachtgever is tevreden. We voldoen aan alle wensen en het is ook nog eens een mooi gebouw geworden. - Architect Eefje Rikhof

Parkeren in de stad

“Het is bijzonder dat het pand aan alle kanten is ingesloten door verkeersstructuren”, aldus Rikhof. “Door het spoor, maar ook door fietspaden en de busbaan die er direct naast ligt.” Belangrijk vraagstuk dat deze ligging met zich meenam, was het parkeren. Daar was geen ruimte voor buiten de grenzen van het pand. En dus parkeren de bewoners ondergronds en is er voor de supermarkt parkeerplek onder het coulissenlandschap gecreëerd. “Daarnaast hebben we ook rekening gehouden met de expeditie voor de supermarkt zodat vrachtwagens makkelijk naar binnen kunnen rijden om te laden en lossen.”

 

Kwaliteit van wonen

Bij de woningen was naast diversiteit (er komen studio’s, kleine en grote appartementen en maisonnettes) vooral de kwaliteit van wonen erg belangrijk. Rikhof: “Het moet er prettig verblijven zijn, binnen en buiten. Dat zit hem in het coulissenlandschap waarop een deel van de woningen uitkijkt, maar ook in de binnenhoven aan de galerijkant: daar komen houten gevels met een zachte uitstraling. Aan de buitenkant van het pand gebruiken we baksteen, passend bij het stationsgebied. De belangrijkste architectonische ingreep is dat we het bouwblok hebben opengesneden bij de entree van de supermarkt. We hebben er als het ware een hap uitgehaald, waardoor je doorkijkt naar het coulisselandschap en de binnenhoven. Zo voorkomen we dat het een gesloten bastion wordt.”

 

Strikte eisen

“Door de vele eisen, wet- en regelgeving en de uitdagende locatie was het een behoorlijke puzzel om tot een ontwerp te komen.” Maar het resultaat mag er zijn. “De omgevingsvergunning is bijna definitief, we zijn nu aan de afronding van het ontwerp bezig. We zijn trots op het resultaat en de opdrachtgever is tevreden. We voldoen aan alle wensen en het is ook nog eens een mooi gebouw geworden.”