Duurzaamheid

Siloterrein proeftuin voor circulaire economie September 3, 2018

Josephine Pawsey
Marketing en new business development

Al in de jaren ’70 werd duidelijk dat de gedachten achter een lineaire economie niet eeuwig stand zouden houden. We beschikken namelijk niet over oneindig veel grondstoffen en met het consumentengedrag dat al jarenlang intensiever wordt, blijven we niet binnen de capaciteit van de aarde. Dat was toen al kraakhelder.

Josephine Pawsey – binnen Rothuizen verantwoordelijk voor marketing en new business development – specialiseert zich in het onderwerp circulaire economie. Bij Rothuizen houdt zij zich bezig met het opzetten van initiatieven die bijdragen aan de totstandkoming van een circulaire economie.

Verandering van mindset

“Iemand moet beginnen met het tonen van initiatief”, start Josephine. “Er wordt al zo lang gesproken over alle mogelijke veranderingen die we in kunnen zetten, maar in de praktijk zien we hier nog weinig van terug. Begrippen als circulariteit, duurzaamheid en recycling worden vaak in één adem genoemd. Taco Tuinhof stipte dit in zijn artikel ook al even aan. Maar het gaat allemaal veel verder dan dat. Het gaat om bewustwording; een verandering van mindset.” Dat dit niet eenvoudig is weet Josephine. Ze vervolgt: “Het is logisch. Mensen veranderen niet zomaar. We zijn gewoontedieren. Je hebt altijd een kleine groep nodig die ergens in gelooft en zich ergens hard voor wil maken. Zij gaan het goede voorbeeld geven en mensen beïnvloeden.”

Begrippen als circulariteit, duurzaamheid en recycling worden vaak in één adem genoemd. Maar het gaat allemaal veel verder dan dat. Het gaat om bewustwording; een verandering van mindset. - Rothuizen Josephine Pawsey

Het Siloterrein

Volgens Josephine is het daarnaast belangrijk dat ook bedrijven hun beste beentje voorzetten. “Dan ga je pas echt grote stappen zetten”, vervolgt ze. “Bij Rothuizen ben ik bezig een community te vormen van organisaties die samen met ons het goede voorbeeld willen geven. Bij ons op het Siloterrein hopen we op termijn meerdere bedrijven en instellingen te verwelkomen die zich hard willen maken voor een veranderende samenleving. Denk hierbij aan verschillende onderzoeksinstituten die in samenwerking met onder andere studenten gaan onderzoeken hoe tuinbouw binnen een stedelijk gebied mogelijk is; uiteraard zo biologisch en duurzaam mogelijk. Denk ook aan een voedselbank of een veilinghuis waar tweedehandsspullen een nieuw leven krijgen.” Josephine hoopt hiermee in de regio mensen en bedrijven in beweging te krijgen. “Een circulaire economie tot stand brengen vraagt om een gedragsverandering van iedereen; instellingen, consumenten, producenten en bedrijven”, vervolgt ze. “Bij Rothuizen streven we ernaar projecten ook circulair te benaderen. We praten dan over een specifiek domein; namelijk circulair bouwen. Hoe mooi is het dat het woord ‘nieuwbouw’ in de toekomst een heel andere lading krijgt?! Dat nieuwbouw zou betekenen: ‘gebruikte materialen een nieuw leven geven’. Geen enorm beroep meer hoeven doen op onze aardbol door te moeten putten uit primaire grondstoffen.”

 

Circulaire economie; een thema dat iedereen aangaat

Wat Josephine ook graag ziet veranderen – en wat van wezenlijk belang is – is dat gesprekken over een circulair beleid niet achter gesloten deuren plaatsvinden. Met het Siloterrein wil Josephine mensen inspireren. Ze sluit af: “Met het Siloterrein wil ik verder dan alleen seminars geven of mensen laten meepraten. We willen mensen inspireren om bepaalde leefpatronen aan te passen en op je eigen manier – binnen je eigen kunnen – een steentje daaraan bij te dragen. Daarom maken we dit initiatief laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Een verandering begint weliswaar bij jezelf, maar je hebt elkaar wel nodig.”